گزارش پروژه سلامت و درمان کودکان کم برخوردار - گام اول

گزارش پروژه سلامت و درمان کودکان کم برخوردار - گام اول


انجمن پویش همیاری با کودکان، که یکی از حوزه­ های فعالیت خود را بهبودبخشی به وضعیت بهداشت و سلامت کودکان قرار داده است، پروژه‌­ای به این منظور طراحی کرد و از بهمن ماه سال 1400، به صورت آزمایشی به اجرا درآورد. این پروژه با نام "طرح سلامت و درمان کودکان کم برخوردار" اجرا شد.

در این طرح، کودکان زیر 15 سال و تحت پوشش سمن­ های مردم­ نهاد که نیازمند درمان هستند و خانواده شرایط و توانایی درمان آن‌ها را ندارد، توسط سمن مربوطه به انجمن پویش معرفی می‌­شوند. انجمن پویش پس از ارزیابی اولیه، کودکانی که دارای بیماری قابل درمان در بازه‌­ی زمانی پروژه هستند را انتخاب کرده و طبق قراردادی به شرکت­ های خدمات دهنده­‌ی درمان معرفی می‌­کند.

انجمن پویش همیاری با کودکان، با در نظر داشتن دو اصل "کیفیت درمان" و "پیگیری حرفه ­ای تا پایان درمان" رابطه‌ای سازمان یافته بین کودک و خانواده، سازمان مردم نهاد، خیرین و شرکت خدمات دهنده‌ی درمان برقرار می­‌کند و این ارتباط تا پایان دوره­‌ی درمان کودک برقرار است.

شرکت خدمات دهنده‌ی درمان در گام اول (پایلوت) پروژه­ ی سلامت و درمان ، شرکت "کمک رسان ایران" با نام اختصاری (SOS) بوده است. این شرکت با سابقه­‌ی مدیریتی درخشان، برای هر کودک برنامه­‌ی درمانی مشخصی را طرح ریزی و اجرا می­‌کند و در تمام مراحل، همراه و ناظر بر امر درمان کودک است.

هزینه­‌های خدمات درمانی در طرح "سلامت و درمان کودکان"، توسط حامیان حقیقی و یا حقوقی در قالب صندوق اختصاصی و یا با پرداخت مبلغی در صندوق این پروژه، در اختیار پویش قرار می‌­گیرد و سپس به شرکت خدمات دهنده ارائه می‌­شود.

پیگیری‌­های درمانی توسط مددکار اجتماعی سمن مردم­ نهاد و با نظارت انجمن پویش همیاری با کودکان تا پایان درمان ادامه دارد.

در گام اول پروژه‌­ی "سلامت و درمان کودکان کم برخوردار"، که از بهمن ماه 1400 آغاز شد، تعداد 20 کودک از 4 سازمان مردم نهاد، انتخاب شدند. در این مرحله از کار، 69 جلسه­‌ی درمانی از تاریخ 1401/01/25 تا 1401/07/11، توسط پزشکان تریاژ و شرکت کمک رسان تدارک دیده شد که در مجموع 94 اقدام درمانی را دربرداشت.  اقدامات درمانی در فاز اول شامل مشاوره‌­ی پزشکی و تشخیص اولیه، آزمایشگاه، گرافی دندان، تصویربرداری، دندانپزشکی، شستشوی گوش، آنژیوگرافی، تهیه‌­ی دارو، تهیه‌­ی عینک و جراحی بود. به این ترتیب مرحله‌ی پایلوت، با پایان درمان کودکان گام اول به پایان رسید.